Artikel Tentang Politik Malayasia

Artikel Tentang Politik Malayasia
Anda mencari Artikel Politik Malyasia? oke saya punya sedikit gambaran tentang Politik Malyasia, sebelum kita membahas tentang politik malayasia kita bahas dulu info seputar negara malayasia.

Artikel ini saya ambil dari Wikipedia.org
 
Malaysia adalah sebuah negara federasi  yang terdiri dari tiga belas negara bagian dan tiga wilayah persekutuan di Asia Tenggara dengan luas 329.847 km persegi

Ibukotanya adalah Kuala Lumpur, sedangkan Putrajaya  menjadi pusat pemerintahan persekutuan. Jumlah penduduk negara ini melebihi 27 juta jiwa.
Negara ini dipisahkan ke dalam dua kawasan — Malaysia Barat dan Malaysia Timur — oleh Kepulauan Natuna, wilayah Indonesia di Laut Cina Selatan.

Malaysia berbatasan dengan Thailand, Indonesia, Singapura, Brunei, dan Filipina.[5]  Negara ini terletak di dekat khatulistiwa  dan beriklim tropika.

Kepala negara Malaysia adalah Yang di-Pertuan Agong.dan pemerintahannya dikepalai oleh seorang Perdana Menteri.Model pemerintahan Malaysia mirip dengan sistem parlementer Westminster.

Masih Kurang apa kurang lengkap?? jika anda masih penasaran dengan System Politik Malyasia silahkan baca Artikel ini Tentang Sytem Politik Malayasia

Category:

INFO BISNIS

1 comment

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. arsene says:

    inget malaysia itu jadi inget melayu... rashid sidek... isabella... melow2...

     

Leave a Reply